Staňte se prodejcem!
Co je to ATOMIUM?
Kde se tribotechnické látky ATOMIUM používají?
Jak ATOMIUM funguje?
Technologie. Princip působení.
Účinky použití
Vyřešte hned své problémy s motorem!

Zachraňte vložky válců

Tlak ve válcích klesl. Co teď? Přivolat odtahovou službu? Nechat se odvléci na laně? Nebo se pomalu doplazit do servisu po vlastní ose? A mohou v této situaci pomoci speciální medicíny do oleje?

Prudký pokles tlaku je smrtící – jak pro lidi, tak pro motory. Samozřejmě, že motor lze oživit mnohem snáze – stojí to však mnoho času a peněz. Jenže kontrolka tlaku oleje se nemusí rozsvítit zrovna poblíž servisu – podle zákona schválnosti se tak stane spíše na odlehlé venkovské silnici. Daleko od civilizace a pomoc v nedohlednu... Je možné za těchto podmínek předejít záchranné akci?

Jako na suchu!

Zadání: pomoci automobilu, který přišel o motorový olej, dojet nízkou rychlostí co nejdále. Toto téma bohužel zahaluje spousta spekulací. O tom, že někdo někde ujel s blikající kontrolkou snad tisíce kilometrů. Ale tady není prostor pro žerty.

Už dříve (magazín Za Rulem, ročník 2008, číslo 1) jsme vyzkoušeli, jak daleko dojede bez oleje starý „žigulík“, tj. model VAZ 2105. Provedli jsme i laboratorní zkoušky (Za Rulem, ročník 2009, číslo 5). Ukázala se jedna zásadní věc. Motory, které byly předtím ošetřeny, se chovaly jinak než obvykle. Pozor: teď nehovoříme o aditivech jako složkách oleje! Použitá aditiva se nazývají jinak: tribotechnické struktury.

Na rozdíl od aditivních složek oleje tyto struktury nemají za cíl měnit parametry motorového oleje. Tribotechnické struktury ovlivňují podmínky a charakteristiky funkčních povrchů v třecích skupinách motoru – ložiskách klikového hřídele, válcích, pístech nebo pístních kroužcích.

Ale právě tyto díly v případě náhlé ztráty tlaku oleje v motoru trpí! Je skutečně pravda, že získaná ochrana proti tření a otěru je u těchto třecích skupin tak silná, že umožní provozovat motor bez oleje? A jak dlouho? V jakých režimech? To chceme zjistit.

PĚT ELIXÍRŮ – ŠEST OBĚTÍ

Sešlo se celkem pět aditiv, která deklarují významný nárůst odolnosti motoru proti otěru: ruská aditiva OSNOVA, Suprotec (Nanoprotec), Reagent-3000 a Ekonovit a německo-ruské aditivum NANO Motor Refit SET KFZ (dále jen Nanoprof).

Na začátek jedna smutná zpráva... Aby byl experiment férový, bylo třeba všem aditivům zajistit rovnocenné startovní podmínky. To znamená stejnou prvotní náplň oleje, stejný provozní režim a co je nejdůležitější, stejný výchozí stav motoru. Jak to jen zajistit? Vždyť experiment vyžaduje, aby všechny motory nakonec odešly do věčných lovišť! Bylo proto zapotřebí šesti motorů – pět s aditivy a jeden referenční motor bez jakéhokoli ošetření. Říkáte si, jaká škoda, ale jiná možnost nebyla!

Do testu nastoupily naprosto identické 1,5litrové motory VAZ po generální opravě. Všechny díly pocházely od stejných výrobců a dokonce i od stejných dodavatelů. Rituální oběti jsou připraveny, tanec kolem mučednického stojanu může začít.

OBĚTNÍ RITUÁL

Zachmuření kněží – zkušební technikové – staví motory na zkušební stojan. První na řadě je referenční motor. Je však nezajetý, čerstvě po generální opravě, a proto by bylo nelidské jej rovnou odpravit. Začínáme 20hodinovým cyklem, který předepsal technik ze společnosti AvtoVAZ: zpočátku volnoběh a na konci slušná zátěž. Dvě hodiny po startu měříme počáteční hodnoty, po dvaceti hodinách provozu – konečné hodnoty. Současně zjišťujeme účinek doby provozu na výkon a spotřebu paliva. I to jsou zajímavé informace.

Po zaznění šamanských bubnů začíná utrpení. Motor se nejprve rozehřeje, vypne, pak se z něj vypustí olej a nakonec se znovu nastartuje. Pozvolna zvyšujeme otáčky. 800 ot./min – tento režim držíme tři minuty, tlak oleje je nulový, motor ale běží normálně. 1500 ot./min – tři minuty, motor stále běží normálně. 2000 ot./min – tři minuty – motor to stále zvládá, začínají se ale ozývat divné zvuky. 2500 ot./min – čtyřicet sekund a motor je po smrti. Pitva oběti odhalí příčinu smrti – hlavní ložisko klikového hřídele.

Stejnému mučení byly podrobeny i zbývající agregáty. Po dvou hodinách záběhu ve stejném cyklu však byly ošetřeny mazivy – každý motor dostal jiné. Při aplikaci se přísně dodržovaly pokyny výrobce. Někde to bylo jednoduché – nalít a pokračovat v jízdě. Jinde byly nutné dvě lahvičky a mezitím výměna oleje. Aditivum Reagent-3000 si dokonce vyžádalo tři fáze ošetření.

Porovnali jsme parametry motoru před a po ošetření. Získali jsme tak další cenné informace o vlivu maziv na chování motoru. Rovnou prozradíme, že všechna maziva v různé míře zlepšila provozní charakteristiky motoru. Aditivum Suprotec snížilo spotřebu paliva asi o 7 % a zvýšilo výkon o 3,5 %. Podobné výsledky podala aditiva Econovit a Nanoprof, velmi dobře si vedl i přípravek Reagent-3000. Výkon se zvýšil i během přípravného cyklu referenčního motoru, ale v daleko menší míře. Skvělý námět k přemýšlení nad otázkou "zdalipak jet, či nejet, a když jet, pak jak?" Přehled výsledků je znázorněn v grafu. 
Ale odbočili jsme od rituálu...

ZKRÁTKA A DOBŘE, UMŘELY VŠECHNY

Ale každý umřel jinak. Zatímco referenční motor se sotva vyšplhal na 2500 ot./min, všechny motory ošetřené pomocí maziv vydržely i 4000 otáček! Prvním ztraceným kandidátem byl motor ošetřený aditivem OSNOVA. Bez oleje si vystačil 21 minut, z toho dvě minuty točil 4000 ot./min. Druhý v pořadí byl agregát ošetřený aditivem Reagent-3000: 34 minut, z toho 16 ve vysokých obrátkách. Econovit a Nanoprof si vedly stejně: první řečené aditivum nechalo motor trápit 42 minut, druhé 40 minut. Ochrana aditivem Suprotec vydržela na celkem hodinový provoz bez oleje, z čehož 42 minut točil motor 4000 otáček za minutu!

Po otevření jsme – samozřejmě – objevili na čepech stopy přehřátí! Příčinou selhání bylo vždy nakonec vysypání ojniční pánve. Kroužky, válce a písty jsou však v pořádku – jen je vrátit do motoru, dolít olej a jet!

Oběti rozhodně nebyly zbytečné.

DOPORUČENÍ LÉKAŘE?

Rozborka odhalila, že ošetření motorů mazivy nezapříčinilo žádné poškození. Navíc plochy, které jsou za provozu vystaveny tření, vypadaly u referenčního motoru hůře. Nakonec chování motorů po záběhu to potvrdilo.

Znamená to, že aplikace kvalitních tribotechnických maziv (ne aditivních složek!) přináší výhody. A v případě nouze může těmito mazivy posílená ochrana třecích ploch pomoci.

Čas provozu jsme nepřepočítávali na kilometráž – působí zde mnoho nepředvídatelných faktorů. Je také zřejmé, že v případě nouze není třeba motor zatěžovat na hranice možností. Pokud už výše popsaná situace nastane, zkuste se pomalu, bez prudkého zvyšování otáček (je žádoucí, aby vůz byl jinak prázdný) vyplazit z lesů nebo odjinud, kde jste uvízli. Někdy to může zachránit nejen motor – ale i váš život.

Mimochodem, dobrá rada: nevypínejte motor! Povrchy ložisek jsou bez chlazení olejem natolik zahřáté, že se mohou zablokovat. Když poté motor znovu nastartujete, destrukce je nevyhnutelná. Poté už se bez odtahové služby neobejdete.

Upřímně vám ale přejeme, abyste se do takové situace vůbec nikdy nedostali!

PŘED NEBO POTOM? NALÍT, NEBO NENALÍT?

Aplikace přípravků poté, co najdete pod autem louži oleje, je naprosto zbytečná. Motor musí být ošetřen předem (jedná se o dlouhodobé působení). Testované přípravky jsou pro preventivní údržbu, ne pro oživování.

Je třeba vůbec něco takového používat? Tato otázka není ani tak technická, jako spíše politická. Žádný výrobce automobilů vám něco takového nedoporučí. Totéž platí pro výrobce oleje. Zopakujme ale, že tribotechnická maziva motor nijak nepoškozují a naopak výhody jejich používání jsou hmatatelné. Jediná odpověď ano/ne však neexistuje: vše závisí na provozních podmínkách a způsobu používání vozidla. Majitelé aut v záruce, které se pohybují především ve městě a na dálnicích, pravděpodobně takovéto připojištění nepotřebují. Ale ti, kdo jezdívají rybařit do odlehlých koutů divočiny, by se možná měli seznámit s výsledky našich zkoušek podrobněji:

5 místo

Nanokondicionér kovu a oleje OSNOVA, Rusko

Odhad nákladů na ošetření – 13 USD

osnova

Jediný přípravek, jehož popis neobsahuje slova "aditivní složka". Princip fungování je popsán celkem složitě a nepříliš pochopitelně. Výrobci rázem popírají přítomnost jakýchkoli škodlivých sloučenin – fluoridu uhličitého, chlorinovaných parafínů, grafitu i práškových kovů. V popisu trvají na ochraně proti opotřebení a otěru – to přesně potřebujeme!
Plusy: nízká cena, snižuje tření, chrání proti otěru 
Mínusy: není tak účinný!

4 místo

Ochranný obnovující komplex Reagent-3000, Rusko

Odhad nákladů na ošetření – 40 USD

Z popisu je patrné, že jde o pekelnou směs přírodních a umělých minerálů, solí a jiných sloučenin kovů, různých kyselin, polyamidů, pryží a nechybí ani síra!
Toto know-how zahrnuje celou organickou a anorganickou chemii ve třech lahvičkách. Na první místě popisu je deklarována ochrana proti opotřebení – to je adept pro nás!
Plusy: markantní účinek za celkem nízkou cenu.
Mínusy: ošetření se provádí ve třech fázích, jejichž součástí je i výměna oleje, což je příliš složité. Síra ve složení je na pováženou: výrobci ji dnes z olejů odstraňují!

3 místo

Nano-ochrana motoru Nanoprof Motor Refit KFZ, Německo

Odhad nákladů na ošetření – 100 USD

Nanoprof Motor Refit KFZ

Bez nanotechnologií se nemůžeme obejít! Složení je odpovídající a srozumitelné – nanoprášky pevných částic a speciální grafitu pro třecí plochy. Rozporuplné jsou deklarované účinky: zlepšení hodnot přesně o 94 %, ani méně, ani více! Bez oleje můžete ujet celých 5,6 km (ale nepokoušejte se to protáhnout na 6 km)
Plusy: opravdu dobrý účinek ve všech ohledech.
Mínusy: velmi drahý.

2 místo

Nanotechnologický produkt Econovit, Rusko

Odhad nákladů na ošetření – 66 USD

Econovit

Složení se velmi podobá předchozímu německému přípravku. A ve všech ohledech také stejně dobře funguje. Je však o třetinu levnější! Kvalitě balení a podrobnému popisu nemá sobě rovného. Dokonce jsme jako dárek dostali pero!
Plusy: srozumitelné a informačně bohaté pokyny, elegantní balení, forma ladí s obsahem.
Mínusy: žádný jsme nezjistili.

1 místo

Mazací aditivum Suprotec (Nanoprotec), Rusko

Odhad nákladů na ošetření – 40 USD

Suprotec additives

Přípravek známe už z minulých testů, takže výborný výsledek nás nepřekvapil. Složení není uvedeno, ale nejdůležitější je – jak to funguje! Hodina bez oleje v těžkém provozu, to je opravdu síla. Cena tomu odpovídá. Není nízká, ale při zohlednění všech přínosů zůstává férová.
Plusy: díky nejlepšímu výsledku, pokud jde o ochranu motoru a čas selhání, jde o vítěze testu.
Mínusy: ošetření ve dvou fázích zahrnuje i výměnu oleje, což je složité. Alespoň pro ty, kteří to nezvládnou sami.